پس از قریب سی سال تجربه و تحقیق در زمینه ساخت و تولید انواع مبدلهای حرارتی مربوط به تجهیزات نیروگاهی و پالایش نفت و پتروشیمی و کسب موفقیت در ساخت چندین دستگاه صنعتی پیچیده که به روش مهندسی معکوس توسط اینجانب به منصه ظهور رسیده است اقدام به بررسی وتحقیق در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید پنل بسکتهای پری هیتر بو یلر نیروگاهها ی برق سیکل ترکیبی و گازی نمودم .

توضیحات

مقدمه :

پس از قریب سی سال تجربه و تحقیق در زمینه ساخت و تولید انواع مبدلهای حرارتی مربوط به تجهیزات نیروگاهی و پالایش نفت و پتروشیمی و کسب موفقیت در ساخت چندین دستگاه صنعتی پیچیده که به روش مهندسی معکوس توسط اینجانب به منصه ظهور رسیده است اقدام به بررسی وتحقیق در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید پنل بسکتهای پری هیتر بو یلر نیروگاهها ی برق سیکل ترکیبی و گازی نمودم .

 

پنل بسکت های پری هیتر بویلر عبارتند :

از یک سری ورق های فولادی چروکیده شده با پروفیل خاص که برای باز یافت حرارت از دود های اگزوستی حاصل از احتراق سوخت در بویلر ها وانتقال دوباره به سیستم جهت بالا بردن راندمان کاری نیروگاها و تبدیل انرژی حرارتی به الکتریسیته میباشد .

احیای انرژی عظیم حاصل از دود خروجی بویلرها از سالها قبل در این صنعت مرسوم بوده و باین ترتیب انواع مبدل های باز یافت انرژی طراحی و ساخته شده اند .

پنل بسکتها در دو منطقه گرم و سرد مبدل مورد استفاده داشته و از ا نوع پنل ها ی متفاوت در اندازه ها و فرم های مختلف قابل تولید می باشد .

لازم به ذکر است که انواع خارجی آن توسط شرکت های اروپائی، امریکائی ، روسی و چینی مطابق مشخصات فنی مخصوص برای هر نیروگاه برق متفاوت از یکدیگر ساخته شده است .

انواع لعابدار ضد اسید جهت جلوگیری از خوردگی فلز کاربن استیل در مقابل ( اسید فسفریک ، اسید سلفریک ، اسید کربنیک و کلرئدریک که از گاز های متصاعد شده حاصل از سوخت مازوت ) و رطوبت بسیا مقاوم هستند ، تولید شده است .

روش مرسوم قدیمی برای ساخت پنل ها بوسیله قالبهای پرسی ثابت انجام میگرفت .

یعنی ابتدا ورقهای استاندارد با عرض و طول مشخص به قطعات کوچکتر با گیوتین بریده میشد و سپس با جاگذاری بر روی قالبهای پرسی هیدرولیک شکل دهی میشد.

مشکلی که در این سبک تولید ، بوجود می آمد ، ضخامت ورق بخاطر کشش تغییر میکرد، تنش و خستگی در ورق بوجود می آمد .

– قطعات هموژن تولید نشده و ابعاد و اندازه ها نیز قابل کنترل نیستند.

– کناره های پنل ها بعدا” با یک مرحله کاری دیگر با فیکسچر مخصوص بریده شده و دور ریخته میشد.

ماشینهای خط تولید به صورت کاملا” اتوماتیک و بدون دخالت دست و بسیار دقیق عمل مینماید . بطوریکه همه پنل های تولید شده از نظر وزنی کوچکترین فرقی با هم نداشته و پس از نصب بر روی مبدل ، بالانس تعادل وزنی رعایت خواهد شد .

لذا خواهشمند است در صورت نیاز ، سفارش خود را به

email :info@kataco.ir

ارسال فرمایید تا اسرع وقت پاسخ داده شود.

 

قابل ذکر است :

بسکت از هر نوع و با هر متریال و به هرشکل و فرم مطابق در خواست قابل ساخت میباشد .

ضمنا” نوع لعابدار ضد اسید ، با ورق فولادی کاربن استیل ST37-2 , EK5 , STI4و نوع بدون لعاب از ورق کورتن نیز تولید شده است .

شرح و توصیف :

برای ساخت مبدلهای نیروگاهی ازجمله ( فین تیوپ ، شل و تبوپ ، وایر- واند و پلیت کولر وغیره ) از تکنولوژی های متفاوت بهره برداری شده که هر کدام بنوبه خود از جایگاه خاصی برخوردار هستند .

مبدلی که هم اینک مورد بحث ماست ، نوع مبدلی است ، که میتواند گرمای اگزوستی از دودکش بویلر را بازیافت نموده و به سیستم برگرداند ،

در نتیجه انرژی حرارتی دور ریخته شده به برق تبدیل شده و صرفه جویی عظیمی صورت گیرد .

پنل بسکتها اجزاتشکیل دهنده مبدلهای موسوم به مبدل های نوع روتاری هستند که بعنوان پری هیتر بویلرها عمل میکند .

پری هیتر هائی که به این روش تولید میشود ، حداقل ۵۰ تن و حداکثر ۱۸۰ تن وزن دارد ، که در ظرفیتهای مختلف برای هر نیروگاه متفاوت است .

تولید بسکت که حاصل کار ، مبدل حرارتی فوق الذکرمیباشد . از ورق های فولادی کاربن استیل و کورتن تهیه میشوند .

ابتدا ورق فولادی کاربن استیل بر حسب نیاز در عرضهای مورد درخواست بصورت رول برش شده و در اندازه های وزنی حداقل ۱٫۵ تن و حداکثر ۳ تن ) تدارک دیده میشوند . )

ضخامت ورق بر حسب سفار ش از ( ۱٫۲ – ۰٫۵ میلی متر ) متغیر بوده و دارای متریال متفاوت میباشند .

رول های بریده شده ، بر روی رول بازکن سوارو آماده ء کشیده شدن بر روی دستگاه میشوند .

رول بازکن طوری ساخته شده تا به راحتی رول های مصرفی بر روی آن قابل سوار شدن باشد . برای این منظور فکهایی بر روی استراکچر رول بازکن تعبیه شده تا بتوان قبل از سوار کردن قطر آنرا کوچک کرد .

ثابت کردن رول بر روی رول بازکن نیز بوسیله سفت کردن پیچهای ساپورت امکان پذیر است .

برای هدایت رول ها در مسیر ثابت ساپورتهای دیگری به همین منظور تعبیه شده است .

رول بازکن دارای الکترو موتور گیربکس متغیر بوده وانتقال حرکت بوسیله پولی تسمه انجام میگیرد .

الکتروموتور رول باز باز کن از تابلوی PLC فرمان گرفته و بطور اتوماتیک ورق مورد نیاز خط را تامین میکند .

برای این منظور سنسورهای اتوماسیون دیجیتالی در تابلوی PLC کار گذاشته شده است .

حالا رول فلزی آماده سوار شدن بر روی ماشین بوده و پس از عبور از غلطک هدایت به سمت قالب کشیده میشود .

برا ی این منظور از سیستم فیدر پنوماتیک با گاید مخصوص استفاده شده و رول با نیروی جکهای پنوماتیک گرفته شده و در مسیر حرکت بطور موازی به جلو رانده میشود .

حرکت پنوماتیک با تنظیم گام پیش روی فشار باد و زمان هماهنگ میشود .

در مکانیزیم طراحی شده برای ثابت کردن گام های متفاوت پیش بینی های لازم صورت گرفته است .

برای انجام سوراخهای جانبی پنل ها از جک های هیدرولیک قابل تنظیم در مواضع خاص استفاده شده و مطابق دستور العمل تابلوی PLC عملیات بطور هماهنگ انجام میشود .

برای تمیز کردن سطح ورق از برس مخصوص استفاده شده تا گرد و خاک روی ورق مانع دقت عمل نشود .

بدین ترتیب ورق به قالبهای هیدرولیک منتقل شده و اولین گام حرکت آغاز میشود.حدود گام پنل ها نزدیک به ۴ سانتی متر بوده و کمی با تلرانس همراه است . عملیات فرم دهی به تدریج بر روی ورق انجام گرفته و این عمل کاملا” با تایمر و فشار هیدرولیک مورد نیاز توسط تابلوی برق PLC بطور اتوماتیک کنترل میشود .

طول حرکت بر اساس پنلهای مختلف بر روی دستگاه تنظیم شده و پس از فرم دهی به داخل نگهدارنده انتقال مییابد .

فیکسچر راهنما برای این منظور در مدخل خروجی ماشین طراحی شده است تا قبل از برش پنلها خم نشوند و برای انجام آن راهنماهای طرفین پنل را در راستای خط تولید بطور موازی هدایت نموده و تا اندازه نهایی هدایت خواهد کرد.

این قسمت طوری ساخته شده تا اندازه های طولی و عرضی متفاوت پنلها را میتوان بر روی آن ثابت کرد وپس از اتمام کاربر روی هر پنل سنسور برش فرمان داده و گیوتین روی دستگاه عمل برشکاری را انجام میدهد .

قطعات پنل بسکت پس از برش در داخل پالت مخصوص افتاده و بر روی هم انباشته میشود. سنسوراندازه نهایی بر روی فیکسچر راهنما نصب شده و همزمان دو دستور صادر میکند،ابتدا فرمان برش را بر سیلندرهای هیدرولیک گیوتین و بعد به جکهای پنوماتیک ، برای پائین انداختن پنل به داخل پالت .

و به این ترتیب پنل ها تولید شده وجهت نصب در بسکتها ارسال میشوند.